JenLin

Av Jennifer Lindqvist - 6 maj 2015 11:38

Vi blev ganska bortskämda när det kom till vackra solnedgångar. Kändes som att bara himlen var blå på dagen kommer vi få se en spektakulär solnedgång. Och här på Streaky Bay fick vi se en episk en.

Det började med att grabbarna parkerade stolar och bord ute i vattnet.

Härlig bild på grabbarna <3

Långgrunt var bara förnamnet. Vi satt och njöt ganska länge innan tidvattnet svepte bort vattnet kring anklarna.

Och så gick solen ner. Kan vara den mest klockrena bilden jag tagit genom tiderna då solen går ner i Richards ölflaska ;) Bra timing! Runt om oss kan man tydligt se att vattnet nu dragit sig undan.

Och här satt vi fram tills det började regna --> efterfest i vanen ;D

Av Jennifer Lindqvist - 4 maj 2015 21:47

Har sakta men säkert börja lära känna min nya skönhet.. Och jag tror banne mig att jag har hittat rätt kamera för många år framöver! Känn på den.

I lördags åkte vi runt (för en gång skull hade vi tillgång till bil ;D) i byarna här i trakterna. Kom på en plats som måste förevigas på bild.

Björkfors kyrka.

Grått och trist väder men våren är ju trots allt runt hörnet, så jag ska inte klaga allt för mycket. Isen i Kalix gick ju samma dag som bilderna togs, ett solklart vårtecken :D

Och så bar det av hem.. Det var den lördagen ;D

Av Jennifer Lindqvist - 4 maj 2015 12:45

Stoppet efter Great Ocean Road var ett solklart val - Kangaroo Island. Av våran research skulle det vara helt fantastiskt.

Innan vi tog färjan över kunde vi se att vädret inte var på sin bästa sida men vi hoppades på att det skulle spricka upp så småningom. Men icke.

Och det kanske var lika bra då vi första dagen försökte bemästra konsten av Sandboarding. Om solen hade gassat en dag som denna hade vi säkerligen inte orkat köra mer än en gång. Tur i oturen :D

När vi efter ca 1 timmes körande kände vi alla för att leka av oss lite. Så lite hopp och stå på händer var ett solklart val av aktivering :D

Vi spenderade 2 dagar på ön och den andra dagen startade vi med att hälsa på sjölejonen på Seal Bay.

Dom gör inte så mycket mer än äter, sover i buskar, ligger på stranden, parar sig när det passar och drar ibland ut på fisketur i havet ;P Inte allt för stressigt liv :P

Det fanns alltid tid för kaffepauser med härliga utsikter. Var bara välja och vraka :)

Richard och det rullande hemmet. Här stannade vi längst ute på en udde för att kolla in en häpnadsväckande grotta som formats av naturliga mineraler.

Om solen hade tittat fram bakom min rygg, så hade man fångat en storslagen solnedgång. Som jag nämnde tidigare hade vi inte tur med vädret under vistelsen på ön, men man kan inte få allt här i världen.

Selfie :D

Sen bar det av till dagens sista stopp. Dessa häpnadsväckande stenarna som bara ligger där, även kallade Incredible Rocks. Otroligt vackra!

Och återigen måste man stanna upp för att njuta av utsikten och uppskatta vad man faktiskt fått uppleva än en gång.

Och sen lite bus/svammel. Ett måste som föll in naturligt i våran vardag vettni.

Och sen var det dags att åka färja tillbaka till kontinenten. Inte för att klaga, men man vart lite less när solen tittade fram precis när vi parkerat bilen vid färjan för att invänta avgång ;P Fick en bild på hur vackert turkost vattnet var iaf :D

Av Jennifer Lindqvist - 3 maj 2015 19:17

Jag köpte mig en ny kamera för ca 2 veckor sen.

Olympus EM-5 Mark II.

Den är helt fantastisk och jag älskar den redan. Har inte satt mig in på djupet i den ännu (är en hel del funktioner :D), men jag älskar hur snabb fokusen är och hur den ligger i handen. Den känns rejäl och stadig i handen samtidigt som den är nätt och smidig. Precis som jag vill ha det!

Så i framtiden kommer ni få se bilder tagna med denna skönhet. Det vankas succé måst jag säga.

Av Jennifer Lindqvist - 2 maj 2015 20:21

Här kommer fortsättningen på The Great Ocean Road. Då det togs såpass mycket bilder under den delen av roadtripen så måste jag dela upp bilderna i olika inlägg :D

Cape Otway.

Otroligt vacker kustlinje. En av Australiens sydligaste punkter :)

Och kontrasterna. Love it!

Och kolla den här stranden då.. Återigen - kontraster!

Mera häpnadsväckande utsikter.

On the road. Mot flera lookouts.

Förvånad selfie. HAHA!

En del av gänget :D

Sara lyckades fånga fåglarna på bild. Himla fint! :)

GoPro Stickpole selfie ;D

The Bridge.

Den öppna delen var tidigare som en naturlig bro innan den rasade samman för några år sedan. Otursamt befann det sig turister ute på stenen när det hände. Ingen kom till skada men dom blev antagligen lite bajsnödiga innan hjälp kom på plats ;P

Det här var en av de sista stoppen på Great Ocean Road innan vi drog vidare mot Bunda Cliffs och den berömda raksträckan i Nullarbor. Raksträckan jag pratar om var hela 156 km lång och gick mer eller mindre rakt igenom öknen.

Stay tuned ;D

Av Jennifer Lindqvist - 26 april 2015 12:12

Första dagen vi startade våran resa på The Great Ocean Road var det min födelsedag. Dagen till ära regnade det, men det gjorde absolut ingenting. Vi var ju trots allt på vår livs största resa och kan ju inte sura ihop pga av väder och vind.

Regnet kunde inte stoppa oss. Överrasknings födelsedagsparty i regnet :D Tack än en gång <3

Skratt in på småtimmarna.. :D :D

Dagen efter var det "koks" efter koalar som stod på schemat (för er icke norrlänningar - koll upp, el nåt liknande). Och vi behövde inte köra långt, nej då. Ca 30 meter från campingen parkerade vi bilen och gick sedan 10 steg.

Tittut.

Där satt dom episka små djuren. Och höga som hus var dom :D Haha!

Den här dagen startade perfekt med lycka att se koalor och vädret var fantastiskt. Nu fick vi se The Great Ocean Road i sitt rätta ljus.

The boys in driving mode.

Musiken flödade och nu startade en av de bättre upplevelserna på hela resan <3

Av Jennifer Lindqvist - 23 april 2015 10:08

Ett av de stoppen efter Blue Mountains var Wilson Promontory - en gudomligt fin nationalpark.

Pose. När mörkret föll kvällen vi parkerade bilen, gick vi ut på jakt efter Wombater "Wombats". Hade fått höra att det kryllade av dom runt om campingen och att dom kunde lalla runt på campingplatserna och bryta sig in i tält och bilar om man lämnat framme mat ;P Gah!

Och visst fick vi se dom. I massor. Såå coola djur! Liknar stora marsvin, men samtidigt lite koala och sengångare då dom inte har så bråttom när dom tar sig fram :D

Morgonen efter gick vi ner till den här stranden och tränade att stå på händer. På 30 min täcktes hela området av en tjock dimma, så vi planerade om dagen.

Och himlen ändrade form. Här står vi uppe på Mount Barker och tittar ner på stranden där vi just varit. Fantastisk utsikt!

Här hade vi kunnat stanna hela dagen. Grabbarna lekte allan ballan och stod på händerna kring kanterna ;P Jag fick inte, av nån anledning.

Kontraster

Innan vi lämnade Wilson Promontory var vädergudarna snälla och lät oss njuta av en strand till..

Sagolikt och harmoniskt.

Fullt av blåmusslor. Ju närmare vattnet stenarna låg ju större vad musslorna :)

Efter denna strand hade vi fått nog med intryck för dagen så vi åkte vidare.. Och det här var bara början...

Av Jennifer Lindqvist - 20 april 2015 12:18

Vårt första stopp på roadtripen var det omtalade Blue Mountains. Vi hade stora förväntningar då alla snackade om hur vackert det skulle vara...

Och visst var det vackert!

Alltså. Det polande ljudet från dom små bäckarna och vattenfallet. Lugnet återskapat i vatten.

Utsikten. Säger bara, utsikten och vilka vyer.

Jag och Pelle beundrar utsikten ;D

Jag och Sara poserer vant ;D

Sista stoppet den dagen var Three Sisters. Väldigt vackert det också, men vattenfallet kom närmare hjärtat. Hade kunnat stanna där hela dagen :)